Ornitorepte al Delta de l’Ebre

Els Ornitoreptes són unes jornades organitzades per Barcelona Birding Point, el portal Birding Catalunya i la Fundació Plegadis, on a través del repte de veure una espècie emblemàtica, es fa una descoberta d'un dels espais naturals que tenim al nostre privilegiat país.

Aquest passat diumenge dia 5 de setembre, havíem de cerca com a ornitorepte la Perdiu de mar europea (Glareola pratincola), ocell que presenta quasi tota la seva població nidificant catalana al Delta de l'Ebre i que en aquestes dates es concentren a certs punts on s'alimenten per acumular energia i emprendre el seu viatge cap a les zones d'hivernada la continent Africà, especialment al sector comprès entre el Senegal i Nigèria.

No ens va fallar l'espècie, un grup de més de 150 exs. Van fer les delícies dels participants tot fent els vols acrobàtics just sobre els nostres caps captures escarabats voladors, espiadimonis i altres invertebrats.

Després de tot un matí de visita a l'Hemidelta Sud, vàrem reposar forces dinant a la fundació Plegadis tastant vàries receptes de productes locals amb el seu taller degustació.

Cafè amb mà, vàrem poder conèixer els ocells que estan per la zona gràcies a l'anellament, veien en mà les abundants boscarles de canyar (Acrocephalus scirpaceus) però també ocells tan espectaculars com la Puput (Upupa epops), el Blauet (Alcedo atthis) i sobretot el Martinet menut (Ixobrychus minutus).

Alhora que vàrem descobrir el Projecte que porta la Fundació amb rapinyaires nocturns irrecuperables, el Projecte Noctua i el Projecte Emys, amb l'estudi de la més rara de les tortugues d'aigua autòctones, la Tortuga d'Estany (Emys orbicularis).

Gran èxit de participació i d'observació d'ocells, amb la detecció de 89 espècies, molt bon nombre tenint en compte que els caps de setmana no es pot accedir a varis dels sectors més interessants en aquestes dates al Delta de l'Ebre. Destaquen 2 Àguiles pescadores (Pandion haliaetus), 9 Becplaners (Platalea leucordia), Cigonya blanca (Ciconia ciconia) migrant, Cucut (Cuculus canorus) i un bon reguitzell d'espècies de xatracs i limícoles.

Agrair l'interès i encomanadissa il·lusió dels participants i el treball dels Voluntaris de la Fundació Plegadis i les fotografies d'Enric Pàmies.

Publicat el 07/09/2021