Resum de la Festa tradicional de la Sega

Aquest dissabte dia 4 de setembre hem tingut l'oportunitat de poder celebrar la Festa de la Sega, organitzats des de l'ajuntament de Sant Carles de la Ràpita i el Patronat de Turisme de les Terres de l'Ebre i amb la col·laboració de la Cambra Arrossera del Montsià. Aquesta festa marca el començament de la Sega dels camps d'arròs al Delta.

Totes les activitats es van realitzar a l'exterior i sota les mesures restrictives del moment actual per la pandèmia pèl Covid-19. Es van fer 3 torns on tothom feia totes les activitats sense barrejar grups.

A les instal·lacions de la Fundació Plegadís i arrossars del seu entorn, s'han fet tota una sèrie d'activitats. S'escenifica per part d'un grup de Segadors vist de forma tradicional, com s'ha fet de forma manual i amb l'ajut d'animals, les tasques de sega de l'arròs. En aquest cas, concretament, el sector d'arrossar planta a la Festa de la Plantada feta al juny. Qui volia podia tastar la increïble sensació d'entrar als camps i col·laborar activament amb l'equip de treball.

Simultàniament, a l'aula de Natura es feien diverses activitats obertes als participants on es vol mostrar a través dels estudis científics el valor únic dels arrossars com a part indissoluble dels ecosistemes Deltaics. Vàrem conèixer la comunitat de petits ocells que en ell viu a través de l'anellament científic i com aquests ara estan en plena ruta migratòria des de les zones d'hivernada del continent Africà.

Es va poder alliberar un jove de Xoriguer comú (Falco tinnunculus) cedit pel Centre de Recuperació de Fauna Salvatge de Torreferrusa. En concret un pollet que es van trobar caigut a terra al Baix Llobregat, una vegada cuidat i alimentat al Centre de Fauna, es va considerar que estava preparat per iniciar la seva vida en llibertat, tenint la gran oportunitat de tastar l'emoció del seu 1r vol.

També del mateix centre ens varen arribar pollets de Mussol comú, els quals s'alliberen amb una metodologia anomenada "hacking". Totes aquestes espècies es poden convertir en grans aliades per la lluita contra rosegadors, insectes i altres animals que poden afectar els camps de l'entorn.

Finalment vàrem descobrir el Projecte Noctua, on treballem amb col·laboració amb els CRFS de Catalunya i el Zoològic de Barcelona, acollint rapinyaires irrecuperables que malauradament per les lesions sofertes, la majoria d'origen humà, no poden tornar a volar en llibertat per la natura.

Com es pot acabar millor una jornada com aquesta? Doncs fent un taller de Cuina Deltaica amb degustació tastant l'excel·lent gastronomia local.

Agrair molt la gran feina de l'equip de Voluntaris de la Fundació Plegadis i el J.M. Torras per la cessió del seu gran reportatge fotogràfic.

Publicat el 07/09/2021