Lo Punyetero

Us presentem a Lo Punyetero, la mascota de la Fundació Plegadis!

Petit però molt astut, emprenyador però necessari, així és l’insecte més trapella del Delta de l’Ebre, sabeu de qui parlem? Correcte, del mosquit!!

Des de la Fundació Plegadis  hem volgut fer un homenatge a l’insecte més pesat del món, així que us presentem a la nostra mascota, Lo Punyetero!

Però al tanto! Que Lo Punyetero no és una mascota qualsevol, ja que es tracta d’un mosquit molt entremaliat que compta amb un súper poder: el de la velocitat! Lo Punyetero és capaç de viatjar a una gran velocitat de més de 800 aletejades per segon! Quina passada oi!! Voleu saber-ne més??

És un increïble heroi, ja que vola quatre vegades més ràpid que els altres insectes de la seva mateixa mida. Per això, la nostra mascota té el súper poder de la velocitat i porta aquesta capa de color vermell. Què us sembla?

Joc Lo Punyetero

Explica una antiga llegenda que fa milers i milers d’anys, un encanteri va caure a sobre de Lo Punyetero i, encara que ell no ho sap, podem desfer el mal de la seva picada! Sabeu com?

Cada cop que ens piqui un mosquit haurem de cridar ben fort: "LO PUNYETEROOOO!!!!!!", i amb aquestes paraules màgiques i la força del nostre crit la picada ens farà menys mal i marxarà abans. Ara que ja sabeu el secret de com combatre els atacs de Lo Punyetero, anem a jugar tots plegats!!

Perquè sigui més divertit, farem un concurs de picades! Així que agafa la teva regla amb calibrador, exclusiva de la Fundació Plegadis, i mesura amb exactitud la mida de la teva picada! Fes-te una foto amb la regla i comparteix-la amb nosaltres al Facebook de la Fundació Plegadis. Qui tingui la picada més gran guanyarà un súper premi!! SOM-HI!!!

Curiositats Mosquits

Importància per l’ecosistema:

Al Delta de l’Ebre podeu trobar una gran quantitat de mosquits, ja que troben una zona de confort per a ells. Els hi encanta el seu ambient, humitat, clima i, també, la seva flora i fauna.

Tot i que aparentment els mosquits poden semblar insectes dolents i "punyeteros", que ens piquen i ens produeixen reaccions a la pell, hem de tenir en compte que també són necessaris per al correcte funcionament del planeta.

Voleu saber per què? Sense mosquits s'alteraria la cadena tròfica de l'ecosistema i en patiríem conseqüències negatives per la natura i altres espècies. Per això, des de la Fundació Plegadis volem ensenyar a tothom que no hem de matar als mosquits, sinó evitar les seves picades o alleujar-les amb el nostre joc màgic!

Sabies que...?

El Mosquiter comú (Phylloscopus collybita) és un ocell de plomatge verdós, que fa uns 10 cm de llargada, molt present a la Catalunya humida que s'alimenta d'insectes com els mosquits. De fet, és un animal insectívor que menjar una gran quantitat de mosquits i aranyes al dia, i ja està en perill d’extinció, per tant, sense ells no podria sobreviure l’espècie.

Per què ens piquen?

Els mosquits no ens piquen pas perquè ens vegin guapos, sinó per què els atrau la nostra olor. Als mosquits els hi agrada l'olor que desprenen els éssers vius i, concretament, tots els vertebrats i persones com tu! A més, una de les coses que més els hi agrada és la nostra respiració! Per això se'ns apropen per la zona de les orelles, el nas i la boca. Com són de pesats !!!

També els hi agrada molt l'olor de suor, de manera que això farà que et piquin més. Mai us heu preguntat perquè piquen més a unes persones que a altres? Doncs és per l'olor que en desprèn cadascú.

L'objectiu dels mosquits és xuclar-nos la sang. Però no tots els mosquits ens volen picar, ja que els mascles només s'alimenten de pol·len i nèctar de les flors, doncs són les femelles les que ens piquen per tal d'obtenir les proteïnes necessàries per poder formar els ous al seu interior! Després de picar-nos per alimentar les seves larves, busquen zones amb molta aigua estancada per a poder posar-los i, precisament, el Delta de l'Ebre és un lloc fantàstic per a ells! Concretament, la nostra illa Picampall, ubicada a l’Aula d’Educació Ambiental Plegadis, els hi encanta!

Una altra curiositat és que els hi agrada picar en la sortida i en posta de sol. No obstant això, la classe coneguda com a mosquit Ochlerotatus és una espècie molt neguitosa que es mou molt de pressa per tot arreu i a vegades no notem la seva presència fins que ja ens han picat. Quins punyeteros! És precisament aquest tipus de mosquit el que habita al Delta de l'Ebre i ens pica durant tot  el dia.

Què fer quan ens pica un mosquit?

El primer que hem de fer quan ens pica Lo Punyetero és, cridar ben fort “LO PUNYETEROOOO”, NO RASCAR-NOS i rentar-nos la picada amb aigua i sabó. D'altra banda, per suavitzar la picor podem utilitzar la nostra súper pistola màgica Zap-It! Ens ajudarà que ens piqui menys i marxi aviat la picada!

En el cas que no en tingueu, podeu utilitzar altres remeis naturals com afegir aloe vera, vinagre de poma, pasta de dents, sal o gel.

Com evitar les picades?

La manera més fàcil i ràpida d'evitar que ens piquin els mosquits és aplicant sobre la nostra pell repel·lent d'insectes o portar polseres antimosquits. Tot i que a vegades això no és suficient per evitar les picades de Lo Punyetero. De manera que també podeu seguir uns altres consells perquè no us piquin.

Posar-se roba de màniga llarga per anar a zones d'aigua també és una solució, fins i tot utilitzar roba de bany llarga. D'altra banda, els mosquits se senten atrets per les coses dolces i les flors, així que haurem d'evitar posar-nos colònia amb olor dolça, tenir a prop productes amb sucre com la mel o estar en jardins amb moltes flors.

Un altre consell que us donem és el color de la vostra roba. Sabíeu que als mosquits no els hi agrada la roba de color blanc? Aquest color els hi reflecteix més quantitat de llum i eviten apropar-se, de manera que si no voleu que us piquin, poseu-vos roba de color blanc!